Guerrilla marketing campaigns that act spontaneously, unconventionally and surprisingly with the target group can be louder, more colorful and more creative than traditional advertising media. You certainly associate such actions with a high level of resource expenditure, but you are sorely mistaken. A simple flash mob, an interactive display ad or a life-size doll packaging, as a recent promotion for a US film shows: all creative, simple instruments with an effect.

What is guerrilla marketing?
Guerrilla marketing is a communication technique in which unconventional, surprising actions take place instead of conventional advertising media and channels, and attention is used to spread a message. This strategy wants to achieve the greatest possible effect and virality with a comparatively small effort – both online and offline. Guerrilla marketing scores with a strong emotional reaction and, in the best case, creates a deeper connection with the target group. To give you an example, here is a sensational campaign from Sweden:


Surf the wave
We have already mentioned that guerrilla marketing campaigns should aim for low costs. Plan them out and keep them manageable so you can focus on creativity, relevance, and execution. Courage is called for, because if you don't go viral, you don't win. Find an ingenious way (or let us find it 😉) to adapt a trend to your brand or product. Or you set trends yourself by having photos, videos or posts of your well-packaged message or product spread rapidly with a wide reach - you go viral. The art of guerrilla marketing lies in multiplying the attention that has been generated. This second step must be carefully planned. Organize a film team on site or choose the right audience or the right location.

A current campaign that has managed to do this and that you have probably also come across: life-size Barbie doll boxes are in big cities, which are intended to encourage people to take photos and thus generate coverage inexpensively and easily. This Barbie box has been in Milan since mid-July and is promoting the film as well as the film music.

Was ist möglich und was darf eine Brand?
Wie bei anderen Werbemitteln gilt auch hier: legal, ethisch und nicht irreführend oder belästigend. Prüfe vor der Durchführung deiner Guerilla-Marketing-Kampagne die rechtlichen Rahmenbedingungen. Guerilla-Marketing erfordert Mut, das ist uns bewusst, denn es bedeutet sich von sicheren, traditionellen Marketingansätzen zu lösen und darin wollen wir dich bestärken! Trete so auf, wie die Menschen es erwarten: Ein Treuhandbüro punktet mit ernstem Auftreten, wohingegen einer Kondommarke (fast) keine Grenzen gesetzt sind. Bleib deiner Brand und ihren Werten treu, denn diese Identität ist entscheidend, um einen authentischen Eindruck zu hinterlassen.

Die kreative Natur von Guerilla-Marketing bietet Marken die Möglichkeit, ihre Persönlichkeit auf eine neue Weise auszudrücken, die in der traditionellen Werbung möglicherweise nicht möglich wäre. Da kommt uns eine virale Guerilla-Marketing-Kampagne in New York und London in den Sinn. Schau selbst:


Ein kreatives und wirkungsvolles Marketingtool
Du merkst, Guerilla-Marketing-Aktionen können sehr wirkungsvoll sein, wenn du Erstens Mut beweist und Zweitens die produzierten Inhalte multiplizierst. Verlass dich auf Überraschungseffekte und ziele auf eine breite Reichweite. Der Schlüssel zum Erfolg, so glauben wir, liegt darin, sich zu trauen und dabei authentisch zu bleiben.